lördag 16 februari 2013

Maskning med Fairytale - tutorial

Hejsan!

Här kommer mitt nästa alster med Fairytalestämplarna. När jag gjorde denna passade jag även på att fota medan jag maskade motiven.


Jag börjar med att stämpla det motiv jag vill ska synas längst fram först. Här är det viktigt att tänka till innan man börjar stämpla, så att man får allting i rätt ordning.


Sedan stämplar jag samma motiv på ett spillpapper och klipper runt om motivet så nära jag kan, snarare i konturen än utanför.


Sedan tar jag en liten bit dubbelhäftande tejp under spillbiten. Ta bara väldigt lite! Så du inte har sönder pappret eller motivet som du vill använda. (Man kan också stryka lite lim på spillbiten med ZIG-limpenna och låta torka innan man sätter fast den på motivet. Då fungerar ZIG-limmet som post-it. Eller så kan man helt enkelt stämpla direkt på en post-it-lapp.) Sätt sedan fast spillbiten över motivet som du ska använda. 


Välj sen den stämpel som du vill ha och rätta in den där du vill ha den. Här kan du om du vill rita tunna blyertslinjer som stöd innan, för att veta vart du ska stämpla.


Så här ser det ut när du stämplat ovanpå spillbiten.


Ta bort spillbiten. Nu är det färdigt!!



Här ser Ni även att jag fortsatt och maskat in ytterligare tre stämplar.



Och så här blev det färdiga kortet.

Hoppas Ni fått lite tips på hur Ni kan maska ihop de olika motiven.

Denna gång har jag använt stämplar från flera olika Fairytale-kit:
Just nu kostar kiten endast 145 kr / st. Rabatten dras av i kassan :-)
Lycka till!!
önskar
Åsa Aka Scraphorse

2 kommentarer:

Ingela G sa...

Åh det blev så bra!
Molnen är väldigt snygga. Hur gör du dem då?! mvh Ingela G

Åsa aká Scraphorse sa...

Tusen tack Ingela!! :)

Molnen målar jag på frihand med mina Copic pennor (tusch pennor).
Det är inte så svårt som det ser ut. :)